واریانت امیکرون نخستین بار در سوم آذر ۱۴۰۰ از آفریقای جنوبی به سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش شد.

بیاموزیم چگونه با ویروس مبارزه کنیم

این واریانت دارای تعداد زیادی جهش است که سازمان بهداشت جهانی برخی از آن‌ها را نگران‌کننده دانسته است.
شواهد اولیه حاکی از افزایش خطر ابتلا به عفونت دوباره با این نوع واریانت، در مقایسه با سایر واریانت‌های ویروس کروناست. این روزها و در شرایطی که آمار تعداد موارد ابتلا به این سویه در کشور ما به‌صورت نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است، متخصصان می‌گویند تمامی سرماخوردگی‌ها را باید امیکرون تلقی کرد و با اینکه تشخیص این واریانت با تست PCR امکان‌پذیر است نیازی به انجام این تست نیست. 
صرف‌نظر از اینکه این توصیه آن‌هم با توجه به همزمانی آن با فصل سرما و احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌تواند موجب استرس بیمار و خانواده وی شود، این پرسش برای بسیاری مطرح است که چگونه می‌توان تشخیص داد فرد در این فصل سرد به کدام بیماری مبتلا شده و برای درمان او چه باید کرد؟ 

اُمیکرون به سرعت رو به افزایش است

مینو محرز، متخصص عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با ما در پاسخ به این پرسش می‌گوید: براساس بررسی‌ها اکنون میزان شیوع آنفلوانزا در کشور بسیار کاهش یافته، اما سرماخوردگی همچنان وجود دارد. از سوی دیگر امیکرون به سرعت رو به افزایش است. این سویه با علائم آبریزش بینی، گلو درد، تب و لرزی که پس از ۲۴ ساعت تمام می‌شود و سردرد ظاهر می‌شود. به همین دلیل به بیمارانی که بیماری زمینه‌ای ندارند توصیه می‌شود پنج روز خود را قرنطینه و استراحت کامل نموده و از مایعات کافی و داروهای مسکن و تب‌بر استفاده کنند. 
وی یادآور می‌شود: در امیکرون احتمال بروز سرفه از دلتا بسیار کمتر است چون این سویه بیشتر به دستگاه تنفسی فوقانی یعنی حنجره به بالا تمایل دارد.

چرا از مبتلایان تست نمی‌گیرید؟

این متخصص عفونی در خصوص دلایل تجویز نکردن تست کرونا برای بیماران مشکوک به امیکرون اظهار می‌کند: نمی‌توان از همه بیماران تست PCR گرفت؛ چرا که تعداد بیماران بیش از میلیون‌ها نفر است و گرفتن تست از همه آن‌ها عملی نیست و به این تعداد تست نداریم. اما در حد امکان و در مواردی که لازم باشد از بیمار تست گرفته می‌شود. روند کار در سایر کشورها نیز به همین ترتیب است، حتی کشورهایی که در ابتدای شیوع سویه امیکرون از همه بیماران تست می‌گرفتند اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که ضرورت ندارد از همه بیماران تست گرفته شود. با این حال اگر افرادی بخواهند تست بدهند باید به صورت تعرفه آزاد هزینه آن را بپردازند و مانعی ندارد. ضمن آنکه واریانت امیکرون براساس جهش روی اسپایک یا ژن S ویروس است. بنابراین تست‌های PCR که بر اساس ژن N هستند و قبلاً برای واریانت‌های دیگر کاربرد داشتند، اکنون در امیکرون زیاد جواب نمی‌دهند.

البته در مورد دلتا هم این وضعیت مشاهده می‌شد، به طوری که در دلتا ۳۰ درصد تست منفی کاذب داشتیم اما در سویه دلتا به دلیل اینکه ریه به سرعت گرفتار می‌شد از طریق اسکن ریه بیماران شناسایی می‌شدند، اما در این سویه بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی درگیر می‌شود و اگر افراد هر سه دز واکسن را تزریق کرده باشند و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند بیماری در آن‌ها بسیار خفیف است و در حد یک سرماخوردگی ظاهر می‌شود. 

محرز ادامه می‌دهد: سویه امیکرون در مقایسه با دلتا بسیار خفیف اما به سرعت در حال گسترش است؛ به طوری که بر اساس مطالعات انجام شده سرعت انتقال امیکرون ۲۰برابر دلتاست و باید همه مردم برای پیشگیری از ابتلا به این سویه، سه اصل اساسی یعنی استفاده صحیح از ماسک، شست‌وشوی مکرر دست‌ها با صابون و فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت کنند.

وی می‌افزاید: اکنون در پیک بیماری هستیم و به طور متوسط موارد ابتلا به صورت هفتگی سه تا پنج برابر است اما خوشبختانه بیشتر بیمارانی که سه دز واکسن را تزریق کرده و بیماری زمینه‌ای خاصی ندارند به صورت سرپایی مراجعه می‌کنند و نیازی به داروی خاص و یا بستری در بیمارستان ندارند. 

تأثیر استرس بر روند درمان بیماری‌های عفونی 

این عضو علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این پرسش که استرس چه تأثیری در روند بهبود بیماران دارد، می‌گوید: به طور کلی استرس موجب کاهش سلول‌های دفاعی بدن شده و سیستم دفاعی بدن را ضعیف می‌کند و سبب کُند شدن روند درمان بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های عفونی و ویروسی می‌شود. در مورد بیماری کووید۱۹ و سویه‌های مختلف آن نیز با توجه به شایعاتی که از ابتدای شیوع کرونا در فضای مجازی منتشر می‌شد می‌توان گفت پیامدهای روانی کووید۱۹ به مراتب از دیگر پیامدهای آن بیشتر بوده است و مردم باید با بی‌توجهی به شایعات فضای مجازی بیاموزند چگونه با ویروس مبارزه کنند و مطمئن باشند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق سه دز واکسن در صورت ابتلا به امیکرون با مشکل جدی روبه‌رو نخواهند شد زیرا این سویه طوری است که اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا شود به سرعت سایر اعضای خانواده نیز مبتلا خواهند شد که اغلب آن‌ها بدون علامت و یا کم‌علامت هستند به‌طوری که اکنون تعداد بیماران سرپایی در مقایسه با بیماران بستری چندین برابر است و اغلب بیماران بستری، بیماری زمینه‌ای دارند. 

به گفته محرز با آنکه تاکنون سویه امیکرون چندان مشکل‌ساز نبوده اما مردم نباید آن را دست‌کم بگیرند و تصور کنند خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند. فعلاً باید با این ویروس زندگی کنیم و بپذیریم تنها راه مقابله با آن در همه کشورهای دنیا استفاده از ماسک، شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و تزریق سه دز واکسن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.